Google, en vacklande jätte?

Sedan börsintroduktionen för sex år sedan har vi vant oss vid att se Google som den eviga och overkligt framgångsrika vinstmaskinen, redovisande resultat som är svåra att över huvud taget relatera till. Första året fyrfaldigades vinsten och framgångarna fortsatte oförtrytet fram till 2007.

Men sen hände något.

Den största biten av Googles intäktskaka kommer från annonseringen (sponsrade länkar), där små och medelstora företag med enkla medel på sökordsnivå kan nå en hårt preciserad målgrupp. Vilka gigantiska summor detta genererar slog världen verkligen med häpnad när de i och med börsnoteringen blev kända, 2003.
Men det är relativt osäkra pengar, eftersom de just kommer från ganska små aktörer vars annonsering är rejält känslig, exemelvis för konjunktur.

För att sprida riskerna med detta siktar Google på lång sikt att kunna få en större bit av kakan täckt av licensieringpengar. Företagsversionen av Google Apps ökar visserligen rejält, men står sig fortfarande ganska slätt, med sina ynga tre procent av den totala omsättningen.
Sök är fortfarande Googles viktigaste ben. Om inte deras enda. Och här får de alltjämt motstånd. Hårt sådant.

Med sin omedelbarhet och i tid knutna relevans spås exempevis Twitter i framtiden kunna bjuda på hårt sökmotstånd och Facebook går enligt beräkningar snart om Google i antalet unika besökare. Unika besökare som inte bara spenderar mer tid på sajten, de har dessutom en identitet. Facebook som annonsmedium har redan fördelar som Google inte har och med sådana förändringar i trafik kommer de allt annat än minska. Och fler sociala medier står säkert på tur att visa hakan.

Detta kan tillsammans med att Google som genom att lägga ner projekt blir av med flera av sina skarpaste hjärnor – dels genom att de blir uppsagda men även för att de faktiskt säger upp sig – leda dem till en prekär situation; bit för bit kan en framkant ses förloras. Just samma framkant som de för närvarande har hela sitt  ekonomiska beroende av.

Vi kan se en jätte vackla. Vi kan, på sikt, komma att få se en jätte falla. 

Läs med fördel mer:
Google snart ett helt vanligt bolag
Licenser ska säkra framtiden
Sociala medier hotar
Getupdated Bloggen

 

Kategori: Google.
tomas
Om tomas
Tidigare delägare i Multi Innvation Group som blev uppköpt av Oniva Online Group 2007, numer teknisk chef för Getupdated. Startade en gång i tiden sökmotoroptimeringsavdelningen inom Getupdated som genom åren varit oerhört framgångsrik. Mer om Tomas ->

Kommentarer inaktiverade.