Internetmarknadsföring

Inom begreppet internetmarknadsföring ryms bl.a. sökmotoroptimering, Google Adwords (PPC) men också affiliatemarknadsföring, epostmarknadsföring och videomarknadsföring. Varför har då internetmarknadsföring ökat så kraftigt i popularitet de senaste åren? Svaret är ganska enkelt, i takt med att konsumenter spenderar mer och mer tid framför en dator med internetuppkoppling istället för att titta på TV eller att läsa en papperstidning så följer givetvis de som vill marknadsföra sig efter. Det är till och med så att under den tid vi tittar på TV och läser tidningar så kommer internet in i bilden, många reklambudskap hänvisar idag till en hemsida och när vi tittar på program som fångar vårt intresse så vill vi gärna lära oss mer om ämnet och gör detta genom att söka information på internet.

Resultatet av detta är att dagligen används Internet av hundratals miljoner människor världen över för att söka information men också för att hitta varor och tjänster. Detta innebär att Internetmarknadsföring är en av de viktigaste marknadsföringskanalerna för företag som vill skapa nya affärer.