Sökmotoroptimering – så syns din shop i julruschen

Med julen huserande bakom knuten vankas det snart klassisk julrusch och det är online som den först dyker upp, skriver IDG, utifrån en undersökning utförd av Handelns Utredningsinstitut och Posten, där 1500 e-handlare intervjuats. Det är inte jättelustigt att julklappsköparna först märks av på webben – folk tenderar att vara ute i god tid för att hinna få varor levererade till sig, slå in dem och finna på roliga små rim om traditionen så bjuder.

Men att bara ha en webbshop på nätet, aldrig så bra, ger inga som helst garantier om att denna första ruschvåg träffar en – man måste bli hittad också. För att bli hittad behöver man finnas där konsumenterna uteslutande letar efter ens produkter. Förstahandsvalet för dem är Google.

För att synas bra på Google – och övriga sökmotorer för den delen – måste man arbeta strategiskt med det som kallas sökmotoroptimering (SEO). Shoppens tekniska förutsättningar måste ses över, eventuella brister i tekniken åtgärdas och helheten så att säga optimeras. Texter, rubriker och META-data utformas inte bara säljande utan dessutom enligt konstens alla regler för att förmedla så hög relevans som möjligt till de nitiska indexeringsspindlar som sökmotorerna använder sig av.

Inte sällan är de produkter man vill ska synas ganska konkurrensutsatta och då krävs inte bara strategi vad gäller hur sökord syns och används på sajten utan dessutom en hel del arbete med hur överiga webben ser på en och länkar till ens shop. All denna inre- och yttre optimering, som man kan bryta ner sökmotoroptimeringen i, är emellanåt ett riktigt hantverk och ett tidskrävande sådant likaså.

Då känns det skönt att hålla någon i handen. Någon som inte bara kan allt om optimering utan dessutom viker all sin tid åt det. Här kommer vi in.

Läs gärna mer om hur vi kan hjälpa dig att få din webbshop att synas riktigt bra i julruschen:Getupdated Sökmotoroptimering och Getupdated Sökmotorannonsering.

 

Kategori: sökmotoroptimering.
tomas
Om tomas
Tidigare delägare i Multi Innvation Group som blev uppköpt av Oniva Online Group 2007, numer teknisk chef för Getupdated. Startade en gång i tiden sökmotoroptimeringsavdelningen inom Getupdated som genom åren varit oerhört framgångsrik. Mer om Tomas ->

Kommentarer inaktiverade.