Varför investera i sökmotoroptimering?

De flesta har idag hört talas om sökmotoroptimering men några undrar fortfarande varför man skall investera i det? Det finns väldigt många bra anledningar, jag hittade en lista på Search Engine Land som innehåller 29 bra anledningar att göra det. Jag blev väldigt inspirerad av den listan så jag stal idén och valde ut tre punkter som jag tyckte om och modifierade lite efter eget tycke. Läser du engelska flytande rekommenderar jag starkt att du också plöjer igenom listan som inspirerade mig, den innehåller en hel del bra saker!

1. Sökmotoroptimering är inte en kostnad, det är en investering
En investering som med mycket hög återbäring. Genom att koppla ihop sin sökmotoroptimering med ett analysverktyg så kan du snabbt se hur din sida konverterar (våra tekniker hjälper dig självklart med detta) och du kommer snabbt inse vilken god investering du har gjort.

Sökmotoroptimering har liknats vid att investera i fastigheter, återbäringen kan bli otroligt bra när du gör det rätt. Jag kan säga genom egen erfarenhet att under de tio (!) år som vi har levererat sökmotoroptimering från kontoret i Borås så har vi gjort många av våra kunder rika. Det är jag glad och stolt över!

2. Sökmotoroptimering sätter strålkastarljuset på din bästa säljare
Och, vem är din bästa säljare? Din hemsida!

Tänk på det, hemsidan är vaken och arbetar hårt sju dagar i veckan, hela året runt. Den gör allt du säger till den utan att gnälla, säljer dina varor och ger dig leads som ett klockverk. Din hemsida är den perfekte anställde som håller tusentals bollar i luften samtidigt, tröttnar aldrig och begränsas enbart av din egen fantasi och vad du gör med den!

3. Sökmotoroptimering är mycket mer än bara ett sökmotorvänligt CMS/publiceringsverkyg

Så, du har skaffat ett sökmotorvänligt CMS/publiceringsverkyg? Låt dig inte luras, det är inte allt du behöver, inte ens i närheten! De flesta vet numer att sökmotoroptimering är så mycket mer än snyggt kodad HTML, Google letar inte snyggt kodad HTML, Google letar efter bra innehåll!

Det finns hundratals rankingfaktorer och Googles algoritmer ändras tämligen ofta, lite för ofta för att en lekman skall hänga med i svängarna och hinna anpassa sig. Hur sökmotorvänligt ditt CMS/publiceringsverktyg är bara en liten del av helheten som ger dig en viktigt grund att stå på, men det krävs rätt man/kvinna bakom rattarna och mycket, mycket mer för att kunna konkurrera på de riktigt svåra sökorden.

Innehåll är kung (content is king), och att skapa rätt innehåll och att välja rätt sökord att inrikta sig på är inte ditt publiceringsverktyg gör åt dig, hur bra det än må vara. Kringliggande strategier som att skaffa länkar, göra sig synlig i sociala medier osv osv osv är heller inget som ditt publiceringsverktyg gör åt dig.

Så, nu har du tre bra anledningar till att du ska inventera i sökmotoroptimering, du kan läsa än fler i artikeln jag refererar till ovan om du behöver fler. Bara faktumet att du har hittat till denna hemsidan och läst denna bloggpost visar väl att jag har rätt? Du hittade väl hit via en sökmotor, eller hur? :)

Kategori: sökmotoroptimering.
tomas
Om tomas
Tidigare delägare i Multi Innvation Group som blev uppköpt av Oniva Online Group 2007, numer teknisk chef för Getupdated. Startade en gång i tiden sökmotoroptimeringsavdelningen inom Getupdated som genom åren varit oerhört framgångsrik. Mer om Tomas ->

Kommentarer inaktiverade.